תורת המספרים

העבירו לעיוני ידיעה מתוך קו לחינוך והסבו את תשומת לבי למספרים המצוינים בידיעה. להלן הציטוט:

 "…הרצליה מציינת את הצלחת הפורטל החינוכי שלה, שמרכז את פעילות מערכת החינוך הרשותית וכולל מידע לימודי רב ופורומים למורים ולתלמידים בתחומים שונים. בפורטל, שנפתח לפני כשנתיים, נרשמו בתשס"ז כ-142 אלף כניסות של מורים, כ-159 אלף כניסות של תלמידים ומעל למיליון וחצי כניסות של אורחים."

אני שמח  על כל הצלחה בתחום האינטרנט בחינוך, מספרים גבוהים של משתמשים יסייעו בסופו של דבר לקדם את כל המערכת. בהנחה שמאמינים שהמחשבים יכולים לסייע לקדם את החינוך.

ובכל זאת, משהו במספרים נראה לי קצת צורם. ולמה הכוונה?

היחס בין המורים לתלמידים מספר המורים שעושה שימוש במערכת קרוב מאוד למספר התלמידים. בהנחה גסה שיחס המורים בעיר עומד על 1 ל-10 (מורה אחד על כל 10 תלמידים), נראה שמספר התלמידים הנכנסים לאתר ועושים בו שימוש נמוך באופן משמעותי. לעומת זאת, מספר המורים מרשים.

כמות השימוש של התלמידים – בידיעה מצוין "כניסות" –  אני משער כי מדובר ב-User Session  (מבקרים) ולא ב-Unique users (כניסות ייחודיות), או לחלופין מספר הלוגאינים שעשו התלמידים. לפי הדיווח של העירייה, בהרצליה למדו 11,831 תלמידים ביסודי ובחטיבת הביניים. בהנחה שכל כניסה היא תלמיד אחד שונה, אז אנחנו מדברים על 13 כניסות של תלמידים לאורך השנה כולה. זאת אומרת שהתלמידים נכנסו פעם עד פעמיים בחודש לאתר. זה שימוש נמוך מאוד של תלמידים בפורטל.

מספר אמיתי של מורים ותלמידים – מהיכרות עם המערכת אנחנו  יודעים כי שיעור השימוש באינטרנט בחינוך בבתי הספר אינו גבוה. מאחר שהמספרים המוצגים כאן הם  של אותם משתמשים, אז להרצליה כמו למערכת החינוך כולה, יש עוד כברת דרך ארוכה לעשות בתחום של הטמעת הפורטל בעיר. המספר  שאליו יש לשאוף בעירייה כדי להגיד "הצלחנו בגדול" עומד על כמיליון כניסות ייחודיות של תלמידים בשנה, לפי החישוב הגס של 11,831 תלמידים שנכנסים פעמיים בשבוע לאינטרנט במשך 40 שבועות של שנת לימודים.

 

גילוי נאות – המערכת שאני אמון עליה שימשה בעבר את אתרי בתי הספר של עיריית הרצליה, לפני שהחליטו לעבור לפורטל הנוכחי.

————

ובנושא אחר: זהר עמיהוד מפרויקט  read4 free עורך סדנת כתיבה. הסדנה תיפתח בחודש אוקטובר, בהשתתפות הסופר איתי בחור ובשיתוף מועדון קריאה.

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • תוכנית מגירה   ביום 9 בספטמבר 2007 בשעה 15:01

    איתי בחור לא הצליח לעבור שום לקטור באף הוצאת ספרים. למה שאגיע לסדנת כתיבה שלו?

  • ניבה   ביום 9 בספטמבר 2007 בשעה 15:15

    מסוכנת לבריאות.

    אם אין לך כשרון אתה לא חייב ללכת לסדנת כתיבה

    למה ללכלך אחרים באותה נשימה?

    שנה טובה

  • אריק בנדק-חביב   ביום 10 בספטמבר 2007 בשעה 13:45

    אבל כמוני אתה יודע, שהנתונים לא מיועדים לך או לי אלא ללקוחות שלא מבינים כלום במספרים האלה.
    🙂
    אתה לא חושב שיש טעם שנהמערכת בה אתה עובד תפרסם את נתוניה, שלדעתי צריכים להיות מרשימים מאוד?

  • שרון   ביום 10 בספטמבר 2007 בשעה 21:49

    ליודעי ח"ן.
    המספרים באמת מרשימים. מאחר ואנחנו דוגמים רק את האתרים המרכזיים – אני יכול לספר שהמספרים שם מגיעים למיליונים מדי חודש
    ועדיין, אני חושב שיש מקום רב לשיפור.

  • אברום רותם   ביום 11 בספטמבר 2007 בשעה 10:19

    לבחון איכות עבודה באמצעות מספר כניסות של מורים ותלמידים – זה לא לעניין.
    אני בטוח שאחראי הפורטל החינוכי בהרצליה לא היו אלה שפרסמו נתונים לא רלוונטיים אלה.
    היה פעם ניסיון כזה לבחון איכות עבודה בפורטל אי שם בארץ, ומאותו יום ראינו ערמות של תגובות וכניסות – שלא היה בינהם שום קשר לאיכות עבודה. מיותר לציין שבכך שמו סוף למדדים לא רלוונטים שכאלה של איכות עבודה.
    חבל ואסור בכלל להזכיר ולהתייחס לסטטיסטיקות מעין אלה בכל הקשור לאיכות עבודה.
    אני בטוח ויודע שנעשית בהרצליה עבודה ראויה ואיכותית, לצד קשיים אוביקטיביים שיש בכל ישוב ובכל בית ספר המתנסה בפעילות מקוונת.
    שרון – לא הייתי מצפה לקריאות ממן אלה של "גילוי נאות" וכו', המטילות דופי בפעילות עצמה. לא ברור למה לא התיחסת לכך שממדובר בסך הכל בידיעה לעיתונות, שחוסר הניסיון והידע של מי העביר זאת נגלה כאן ברבים.
    אבל אתה שרון, עם הניסיון והידע שלך, הייתי מצפה ליותר זהירות בתגובה כמו זו שלך. מה שעשית כאן זו פגיעה לא מודעת במאמצים של הרצליה בפרט והרבה יותר בכלל (גם אתה למשל…) לשלב הוראה ולמידה מקוונת איכותית.
    ויפה שעה אחת קודם להתנצל.

  • שרון   ביום 11 בספטמבר 2007 בשעה 12:45

    וברצינות
    היה לי חשוב להתייחס לנושא המספרים כי הוא עולה בכל הזדמנות.
    מקור הנתונים הוא מעיריית הרצליה גורם כזה או אחר שרצה להתפאר בהישגיו.

    הרגשתי חובה לגילוי הנאות כי זה היה עולה ורציתי להימנע מהסברים ומדוע לא אמרתי זאת מראש.

    אני חולק עליך לגבי הפגיעה בפעילות בהרצליה. רבים משתמשים במספרים כדי להמחיש. ואתה בא ואומר עזבו אתכם מספרים אני בודק איכות חומרים או כל נתון אחר. נתוני השימוש הן קריטיים להטמעת התקשוב.
    ורק כשנתחיל לראות מספרים גדולים נדע שהצלחנו עד אז אנחנו כמו טיפה בים חסרת השפעה
    ובכל מקרה אם משיהו נפגע מדבריי אני מתנצל .

  • חגית   ביום 19 בספטמבר 2007 בשעה 9:02

    נאמר שאתה רוצה להראות הצלחה בפעילות ברשות מקומית כלשהיא, נעזוב את הרצליה בצד, הם גם ככה מתעטשים שם לא מעט.
    תראה פעילות מדהימה שמשתתפים בה שני מורים וחמישה תלמידים ועוד לבורנטית אחת במעבדה לפיזיקה.
    האם זו יכולה להיחשב הצלחה בהנחלת התקשוב בשדה החינוך?

פרסם תגובה

שדות נדרשים מסומנים *

*

*