אתה יודע מה זה אנטיביוטיקה? זה נגד חיים. כן כן, הרצינה בת השמונה וחצי שלי, זו תרופה שמה שהיא עושה זה להרוג סוג מסוים של חיים. מאז שהיא בבריינפופ, היא באה לי עם קושיות פתורות כאלה שלך תדע מנין לילד בוגר כיתה ב' יש מידע בנושא. אז זהו, שמבריינפופ.
לפני כשבועיים חברה סיפרה לה על האתר המופלא הזה, ומאז היא שם: מה ההבדל בין סמים ממריצים לסמי הזיה, מהי בדיוק תסמונת הכשל החיסוני, ומה עושים הלימפוציטים. בזמן האחרון היא גילתה שהאתר הזה, בשיתוף עם פיקוד העורף, הקימו אתר מידע ידידותי להפליא בעבור הילדים הגולשים. עכשיו היא מגיעה אליי בשאלות מביכות כמו איזה רוחב בדיוק צריך להיות לקיר על מנת להחשיבו כקיר של מרחב מוגן דירתי, ולעומתו מה נדרש מקיר של מקלט.
מה יש שם? – דמות מצוירת של ילד ודמות מצוירת של רובוט, ששואלות זו את זו שאלות ועונות תשובות. בדרך כלל הילד יותר חכם מהרובוט, האם יש בכך מסר חינוכי? הילדה יושבת ומקשיבה. אין הרבה הדגמות או הדמיות, וחוץ מ-Quiz קצר שלא חייבים למלא, אין הרבה אינטראקציות באתר. אז איך זה שהם אוהבים ככה את האתר הזה? ולא פחות חשוב – איך זה שהם לומדים בו וממנו כל כך הרבה?
אצלנו, במרכז למחקר ופיתוח, משקיעים מאמצים ומשאבים רבים בפיתוח אינטראקציות ודרכי תרגול. כי תרגול, אני מאמין, הוא כלי מאוד משמעותי שהאינטרנט יכולה לספק ללומד בהווה ובעתיד. שנים אנחנו עובדים על זה,קוראים מחקרים, לומדים על מה שקורה בחו"ל, מעבירים משובים (מתוקשבים) בקרב תלמידים, מורים ומנהלים, ואני קצת מוצא את עצמי במצב של הרהור מסוים אל מול ילדה שיושבת ובאופן פסיבי קולטת מידע ומשליכה ממנו על חיי היום-יום.
מה זה מזכיר לי? קצת את הטלוויזיה, שכבר ציינתי שאצלנו במשפחה יש לה מקום מאוד לא משוקץ (אגב, התקלקלה לנו הטלוויזיה בחדר השינה, בדיוק עכשיו בשיא המלחמה, כשאנחנו מארחים את הסבתא, הסבא, הדודה והאחיינים. לא תאמינו איזה תורות עושים כאן על הטלוויזיה בסלון). ישיבה פסיבית מול המסך וצריכה של תוכן. אמנם זו טלוויזיה משוכללת – סטייל Vod – Video On Demand אבל עדיין כל מה שעליך לעשות הוא להתרווח על כיסא המחשב ולהקשיב.
לאן זה מביא אותנו? קשה לי להחליט. כשהילדה סוף סוף פרשה לשנת הלילה , נכנסתי לבדוק את שורשי הפלא הזה. ובכן, אתר בריינפופ הוקם די מזמן יחסית לאינטרנט – בשנת 1999. הקים אותו, בהשקעה אישית ד"ר אברהם כדר מניו יורק. האתר זכה בפרסים רבים על איכות החומרים ורמת העברת החומר. לפני קצת יותר משנה החלו לתרגם אותו לעברית, והשאר היסטוריה. המדורים העיקריים באתר העברי כיום הם מדע, טכנולוגיה, מדעי החברה, אנגלית, מתמטיקה, ובעת האחרונה, כפי שציינתי, גם המדור שהוקם בשיתוף עם פיקוד העורף. אז אם אתם לא רוצים שהילד שלכם ישיג אתכם בידע שלו על ההבדל בין זילזל לחייבר, כדאי לכם לפתוח את המוח ולגלוש לבריינפופ. או לפחות לחבר את הילד לשם.
אחד האתגרים הגדולים באינטרנט בחינוך הוא ליצור אתר שהתלמידים ירצו להגיע באופן עצמאי וילמדו/יצרכו תכנים – בלי מורה שיתווך בינם לבין חומר הלמידה. האם זו הדרך האידאלית? לא. אבל זו אחת הדרכים. וסיכמנו (או שעדיין לא) שיש מספר גדול של דרכים ללמוד, ולכל אחד יש את סגנון הלמידה – הדרך שלו.
-
עמודים
-
עדכונים
-
חיפוש בבלוג
-
קטגוריות
-
לקבלת עדכונים במייל
-
ארכיון
- ספטמבר 2011
- אפריל 2011
- דצמבר 2010
- אוגוסט 2010
- יולי 2010
- יוני 2010
- אפריל 2010
- ינואר 2010
- דצמבר 2009
- אפריל 2009
- מרץ 2009
- פברואר 2009
- ינואר 2009
- דצמבר 2008
- נובמבר 2008
- אוקטובר 2008
- ספטמבר 2008
- אוגוסט 2008
- יולי 2008
- יוני 2008
- מאי 2008
- אפריל 2008
- מרץ 2008
- פברואר 2008
- ינואר 2008
- דצמבר 2007
- נובמבר 2007
- אוקטובר 2007
- ספטמבר 2007
- אוגוסט 2007
- יולי 2007
- יוני 2007
- מאי 2007
- אפריל 2007
- מרץ 2007
- פברואר 2007
- ינואר 2007
- דצמבר 2006
- נובמבר 2006
- אוקטובר 2006
- ספטמבר 2006
- אוגוסט 2006
- יולי 2006
- יוני 2006
- מאי 2006
פרסם תגובה